Diēta endometriozei - vai tā var palīdzēt ārstēšanā?

Endometrioze ir viens no galvenajiem neauglības cēloņiem, tāpēc sievietēm, kas cieš no šīs slimības, jārūpējas par sabalansētu un veselīgu uzturu un jāsaglabā veselīgs svars. Mainot savu dzīvesveidu, ēdot pareizo pārtiku, iespējams samazināt slimības simptomus. Ieteicams izvairīties no pārtikas produktiem, kas var pastiprināt simptomus.

Diēta un endometrioze

Pareiza diēta neizārstēs endometriozi, bet tas palīdzēs samazināt simptomu rašanos un pat samazināt saslimšanas risku. Pareiza uzturs ietekmē iekaisumu, hormonālo līdzsvaru, stiprinot imūnsistēmu un gludās muskulatūras kontraktilitāti; tas ietekmē arī nepatīkamos endometriozes zarnu simptomus, kas var izpausties kā bieži aizcietējumi, meteorisms, caureja, sāpīga defekācija.

Lai mazinātu endometrizoes simptomus, ieteicams ieviest uzturā:

• produktus, kas bagāti ar antioksidantiem – tie palīdz regulēt hormonālo līdzsvaru, stiprina imūnsistēmu, kā arī tiem ir pretiekaisuma iedarbība. Ikdienas ēdienkartē jāiekļauj produkti, kas satur E, C vitamīnus un β-KAROTĪNU. Augļi un dārzeņi ir īpaši bagāti ar šīm vielām – vislabāk tos ēst neapstrādātus, jo tad tajos saglabājas visvairāk vērtīgo uzturvielu. E vitamīns sastopams arī saulespuķu sēklās, mandelēs, augu eļļās. Visvairāk Β-karotīnu satur burkāni un īpaši svaigi spiesta burkānu sula.

• šķiedrvielas – veicina zarnu darbu, it īpaši, ja parādās nepatīkami zarnu darbības simptomi, ir atbildīgas par pareizu hormonālo līdzsvaru un samazina glikēmisko indeksu. Pamata pārtikas produkti ar augstu šķiedrvielu saturu ir veseli graudi un pākšaugi (pupiņas, zirņi, lēcas). Uzturā ieteicams arī iekļaut žāvētus augļus, citrusaugļus, riekstus, jāņogas, avenes, ābolus, putraimus.
  • omega-3 taukskābes – mazina endometriozei raksturīgo iekaisumu organismā, atbalsta imūnsistēmu un audu dzīšanu. Ieteicams savai ēdienkartei pievienot treknas jūras zivis, t.i., lasi, makreles vai siļķes. Omega-3 taukskābes sastopamas arī valriekstos, linsēklu eļļā, čia sēklās un olās.
  • fermentēti produkti – labvēlīgi ietekmē pareizu zarnu trakta darbību. Kefīrs, jogurts un skābēti kāposti ir produkti, kas jāiekļauj sievietes ar endometriozi uzturā, ja pie endometriozes simptomiem parādās arī gremošanas trakta darbības traucējumi.
  • dzelzs – sievietēm ar spēcīgām menstruācijām jācenšas iekļaut ar dzelzi bagātus produktus uzturā, jo menstruāciju laikā tā līmenis organismā samazinās. Ir ieteicams ēst brokoļus, kāpostus, spinātus, olas, pupiņas vai brūnos rīsus.

No kā jāizvairās ar endometriozi?

Ir pārtikas produkti, kas negatīvi ietekmē endometriozes attīstību un var pastiprināt endometriozes simptomus Produkti, no kuriem īpaši jāizvairās vai kuri būtu jāierobežo, ir šādi:

• trans-tauki – ēdot produktus, kas satur šos taukus, palielinās iekaisuma risku. Jāizvairās no ceptiem ēdieniem, apstrādātiem ātrās ēdināšanas produktiem, gataviem ēdieniem vai konditorejas izstrādājumiem.
  • alkohols – tas var samazināt folskābes uzsūkšanos un ievērojami noslogot aknas, tādējādi negatīvi ietekmējot ķermeņa hormonālo līdzsvaru. Tomēr glāze laba, sarkana, sausa vīna ir pieņemama, pateicoties augstajam resveratrola saturam ar spēcīgu antioksidantu iedarbību.
  • sarkanā gaļa – pārmērīgs daudzums nav ieteicams, jo tas rada slodzi gremošanas sistēmai. Tomēr jums nevajadzētu pilnībā atteikties no tās, jo sarkanā gaļa ir dzelzs avots.
  • kofeīns - vairāk nekā divas tases kafijas dienā var palielināt estrogēnu līmeni. Pārmērīgs kofeīna patēriņš arī palielina menstruālo asiņošanu.
  • soja – tās patēriņš var ietekmēt endometriozes simptomu smagumu augstā fitoestrogēnu satura dēļ.

Sievietei ar endometriozi, kas vēlas ieviest savā ikdienā sabalansētu ēdienkarti, jādodas pie uztura speciālista. Dietologs palīdzēs izvēlēties pareizos produktus, kas bagāti ar iepriekš minētajām īpašībām, kas palīdzēs samazināt endometriozes simptomus.