Izmeklējumi endometriozes noteikšanai

Endometriozes diagnoze ir ļoti sarežģīta, jo simptomu smagums ne vienmēr atbilst slimības stadijai. Dažreiz gadās, ka slimība tiek atklāta nejauši, piemēram, ķirurģisko operāciju laikā. Tikai labs speciālists spēj to pienācīgi atpazīt.

Endometriozes diagnostikas metodes

Pirmie soļi, kas noved pie endometriozes diagnozes, ir vizīte pie ginekologa, kurš:

• veic rūpīgu medicīnisko interviju un anamnēzes ievākšanu,
  • veic ginekoloģisko izmeklēšanu,
  • veic ultrasonogrāfiju, kas ļauj identificēt endometriozes cistas olnīcās.

Ir arī iespējams, ka pareizai endometriozes noteikšanai ir nepieciešams veikt arī magnētiskās rezonanses izmeklējumu, kas ļauj novērtēt slimības apjomu, īpaši endometriozes gadījumā ārpus mazā iegurņa. Arī audzēja marķiera CA-125 noteikšana var būt noderīga endometriozes diagnosticēšanai. Šo marķieri nosaka asins paraugā. Augsta rezultāta vērtība var liecināt par endometriozi, lai gan paaugstināts CA-125 marķieris var norādīt arī uz citām saslimšanām.

Endometrioze un laproskopija

Visprecīzākā metode endometriozes diagnostikā un noteikšanā ir lapаroskopija, kuras laikā vēdera dobuma un iegurņa orgāni tiek pārbaudīti caur ievietoto laparoskopu. Ārsts ņem paraugus histopatoloģiskai izmeklēšanai, pateicoties kurai ir iespējams atpazīt patoloģiskas izmaiņas un tādējādi atklāt slimību. Procedūras laikā pacients atrodas narkozē. Laproskopija ļauj arī noteikt endometriozes smagumu.