Hlamīdijas un auglības riski

Neskatoties uz pieaugošo sabiedrības izpratni par seksuālo veselību, hlamīdijas bieži vien joprojām ir tabu tēma. Tā ir liela problēma, jo hlamīdiju profilakse ir diezgan vienkārša, salīdzinot ar komplikāciju ārstēšanu, viena no kurām ir neauglība.

Kas ir hlamīdijas?

Hlamīdijas ir veneriska slimība, ko izraisa baktērija Chlamydia trachomatis. Tā ir seksuāli transmisīva slimība, visbiežāk sastopama jaunu un seksuāli aktīvu cilvēku vidū. Infekcija var gadiem ilgi neradīt nekādus simptomus, tāpēc daudzi cilvēki nezina, ka ir pārnēsātāji.

Hlamīdijas izraisa dažāda veida infekcijas, piemēram:

• Dzemdes kakla,
  • Urīnizvadkanāla,
  • prostatas dziedzera,
  • konjunktīvas un radzenes,
  • Locītavu infekcijas.

Kā jūs varat inficēties ar hlamīdijām?

Chlamydia trachomatis infekcija rodas neaizsargāta seksuāla kontakta ar nesēju rezultātā. Šis risks ir palielināts cilvēkiem, kuriem ir vairāki partneri. Aptuveni 20% sieviešu un katram otrajam vīrietim hlamīdiju simptomi parādās līdz 3 nedēļām pēc inficēšanās, tomēr pārējā gadījumā slimība ir asimptomātiska. Turklāt baktērija ļoti ātri izplatās visā ķermenī, padarot to viegli nododamu nākamajiem seksuālajiem partneriem.

Papildus Chlamydia trachomatis baktērijai, ir arī hlamīdiju pneimonija (Chlamydia pneumoniae), ar kura izplatās pilienu veidā un izraisa augšējo un apakšējo elpceļu iekaisumu. Pistakozi izraisa Chlamydia psittaci, kas ir putnu pārnēsāta baktērija.

Hlamīdiju simptomi

Hlamīdiju simptomi ir atšķirīgi atkarībā no pacienta dzimuma un vecuma. Sievietēm, kurām ir hlamidoze, var rasties:

• Dedzinoša sajūta urinējot,
  • sāpes vēdera lejasdaļā,
  • asiņošana no maksts, īpaši pēc dzimumakta,
  • strutainas gļotas no dzimumorgāniem,
  • Nieze
  • Hepatīts
  • Bartolīni dziedzera iekaisums.

Savukārt vīrieši var sastapties ar:

• urīnizvadkanālā un prostatas dziedzera iekaisums,
  • bieža urinēšana, dedzinošu sajūtu,
  • tūpļa iekaisums,
  • sāpīgs sēklinieku zonas pietūkums,
  • noplūdes no urīnizvadkanālā,
  • locītavu sāpes.

Dažiem cilvēkiem, kas ir hlamīdiju nesēji, rodas auglības problēmas. Neatkarīgi no dzimuma var būt arī izmaiņas nervu sistēmas darbībā, Reitera sindroms, alerģijas un astma, kā arī paaugstināts HIV infekcijas risks. Tāpēc, ja personai ir vai ir bijuši vairāki seksuālie partneri, ir vērts profilaktiski veikt hlamīdiju testus, pat ja simptomu nav.

Hlamīdiju noteikšana

Nepietiek tikai ar simptomiem, lai diagnosticētu hlamīdiju klātbūtni. Nepieciešams veikt urīna, asins vai spermas testu, lai noteiktu baktēriju klātbūtni. Visefektīvākais hlamīdiju noteikšanas līdzeklis ir DNS tests, kas nosaka baktēriju molekulārā līmenī, izmantojot reālā laika PCR metodi. Tests var būt neuzticams, ja pacients lieto antibiotikas vai pretmikrobu līdzekļus.

Chlamydia trychomatis ārstēšana

Pirmā lieta, kas jādara pēc infekcijas diagnozes, ir paziņot visiem esošajiem un iepriekšējiem seksuālajiem partneriem, lai tie varētu pārbaudīt hlamīdiju klātbūtni organismā. Kad hlamīdiju infekcija ir apstiprināta, ir vērts pārbaudīt citas venerālās slimības, piemēram, HIV, sifilisu un gonoreju, un konsultēties ar ārstu par ārstēšanu. Pacientiem visbiežāk tiek antibiotiku kurss, piemēram, azitromicīna vai doksiciklīna kurss.

Pacientam vismaz divas nedēļas jāatsakās no dzimumakta, un, ja viņam ir pastāvīgs partneris, šai personai arī jāveic ārstēšana. Smagākajos gadījumos pacienti tiek hospitalizēti, antibiotikas un pretsāpju līdzekļi tiek ievadītas intravenozi. Pārslimota hlamīdiju infekcija nerada imunitāti un nākotnē atkal ir iespējams inficēties ar hlamīdijām. Šī iemesla dēļ ir svarīgi pēc zāļu terapijas veikt atkārtotas vizītes un simptomu gadījumā atturēties no seksuāla kontakta.

Bīstamas komplikācijas pēc hlamīdijām

Neārstēta hlamīdiju infekcija var izraisīt ļoti nopietnas, dažreiz neārstējamas komplikācijas. Tāpat kā ar simptomiem, dažas komplikācijas ir atkarīgas no slimnieka dzimuma. Sievietēm visbiežāk sastopamās komplikācijas ir:

• olnīcu iekaisums,
  • olvadu obstrukcija,
  • Reitera sindroms,
  • vēderplēves iekaisums,
  • astma,
  • imūnsistēmas novājināšanās,
  • Neauglība.

Hlamīdiju izraisītās izmaiņas var kavēt olšūnas apaugļošanu, kā arī traucēt embrija implantācijas procesam dzemdes dobumā.

Vīriešiem hlamīdiju galvenās komplikācijas ir:

• prostatas dziedzera iekaisums,
  • uretrīts,
  • taisnās zarnas iekaisums,
  • auglības problēmas.

Turklāt hlamīdijas palielina risku saslimt ar citām seksuāli transmisīvām slimībām.

Hlamīdijas un grūtniecība

Neārstēts iekaisums, ko izraisa hlamīdijas, var arī apdraudēt drošu grūtniecības gaitu. Tās palielina šādus riksus:

• ārpusdzemdes grūtniecība,
  • spontānie aborti, tostarp atkārtoti,
  • augļa membrānu iekaisums un to priekšlaicīgs plīsums,
  • priekšlaicīgas dzemdības.

Baktērijas, kas izraisa hlamīdijas, dzemdību laikā var iekļūt bērna ķermenī, izraisot acs ābolu, rīkles, auss vai plaušu iekaisumu. Šī iemesla dēļ ir svarīgi pārbaudīt hlamīdijas pirms grūtniecības plānošanas, kā arī grūtniecības laikā.

Hlamīdiju infekcijas profilakse

Ir daudz preventīvu pasākumu, kas var daļēji jūs pasargāt no inficēšanās ar hlamīdijām. Visefektīvākais veids ir prezervatīvu lietošana, kas efektīvi aizsargā pret seksuāli transmisīvajām slimībām. Ieteicams arī atteikties no seksa, ja parādās infekcijas simptomi un veikt regulāras pārbaudes, īpaši, ja ir liels skaits seksuālo partneru.

Dzemdes fibroīdi (miomas) un to ietekme uz auglību

Dzemdes fibroīdi (miomas) ir visbiežāk sastopamie labdabīgie audzēji. Tie var izraisīt daudzas veselības problēmas, piemēram, neauglību un komplikācijas grūtniecības laikā. Fibroīdi parasti parādās sievietēm reproduktīvā vecumā.

Hašimoto slimība un auglība

Hašimoto slimība ir autoimūna saslimšana, kas izraisa progresējošu hipotireozi. Tā parasti attīstās pakāpeniski un simptomi bieži ir saistīti ar citām slimībām, tāpēc tā var palikt nediagnosticēta ļoti ilgu laiku. Hašimoto slimības ārstēšana galvenokārt balstās uz pareizu medikamentozu terapiju, ko papildina veselīgs uzturs.