Toksoplazmoze grūtniecības laikā – kādi ir riski?

Toksoplazmoze ir viena no visbiežāk sastopamajām infekciju slimībām, ko izraisa parazīti. Toksoplazmoze visbiežāk tiek pārnesta ar pārtiku. Lai gan slimības gaita ir diezgan viegla, grūtniecēm un it īpaši nedzimušajām bērnam tā var izraisīt nopietnas komplikācijas.

Toksoplazmozes izplatības ceļi

Toksoplazmozi izplata dzīvnieki, un ar to var inficēties saskaroties ar izkārnījumiem vai citiem izdalījumiem. Ir trīs ceļi, pa kuriem var notikt inficēšanās:

• Ar pārtiku – uzturā lietojot pārtiku, kas nav vai ir nepietiekami termiski apstrādāta. Piemēram, nepietiekami termiski apstrādāta gaļa, nemazgāti dārzeņi vai augļi, piesārņots ūdens, nepasterizēts piens vai piena produkti.
  • Caur placentu - jaundzimušais pārņem toksoplazmozi no inficētas mātes grūtniecības laikā; grūtniecības laikā parazīts var iekļūt caur placentu un veidot sev raksturīgās cistas, izraisot auglim iedzimtu šīs slimības formu.
  • Asins pārliešana, audu un orgānu transplantācija - tie ir salīdzinoši reti gadījumi, kas rodas, ja savāktais materiāls ir inficēts ar toksoplazmozes kāpuriem vai laboratorijā netiek ievēroti atbilstoši higiēnas noteikumi.

Toksoplazmozes simptomi

Parasti cilvēkiem ar spēcīgu imūnsistēmu toksoplazmoze ir asimptomātiska - tas attiecas arī uz lielāko daļu grūtnieču. Ar vājāku organismu slimība var izraisīt nopietnākas sekas veselībai, kas izpaužas dažādos veidos:

• Palielināti limfmezgli – palielināti limfmezgli kakla un kakla rajonā, reizēm var būt arī atsevišķi gripai līdzīgi simptomi (drudzis, klepus, vispārējs vājums).
  • Okulāri simptomi – skar acs ābola tīkleni un koroīdu, izraisot iekaisumu un redzes traucējumus.
  • Vispārīgi simptomi –galvenokārt skar iekšējos orgānus: sirdi, plaušas, nieres utt.; var izraisīt daudzas komplikācijas.
  • Neiroloģiski simptomi – tāpat kā vispārējās formas gadījumā, vērojami pacientiem ar stipri traucētu imūnsistēmas un nervu sistēmas darbību. Tās simptomi bieži ir meningīts, nistagms vai apziņas traucējumi.

Kā atklāt toksoplazmozi grūtniecei?

Lai diagnosticētu slimību, jāveic seroloģiskie testi, kas ir toksoplazmozes noteikšanas pamatmetode. To veikšana ir ieteicama pēc grūtniecības apstiprināšanas pie ginekologa. Testa laikā tiek noteiktas IgG un IgM klašu antivielas pret toksomplazmozi, kas ļauj novērtēt mātes veselības stāvokli:

• IgG (+), IgM (-) vai IgG (+), IgM (+) - liecina par nesen pārslimotu toksoplazmozi, kas vienlaikus nozīmē iegūto imunitāti pret turpmākām infekcijām. Tomēr ļoti augsta IgG gadījumā ir vērts atkārtot testu pēc dažām nedēļām, lai izslēgtu iespējamo infekcijas attīstības iespēju.
  • IgG (-), IgM (-) - nozīmē, ka organisms nav izturīgs pret toksoplazmozi. Šajā gadījumā jums regulāri jāpārbaudās - pārbaudes tiek atkārtotas vidēji katrā trimestrī, ja vien ārsts nenosaka citādi.
  • IgG (-), IgM (+) - ir ļoti liela varbūtība, ka toksoplazmoze ir akūtā formā. Parasti ir nepieciešams veikt papildu testus, kas ļaus jums apstiprināt šīs aizdomas un izstrādāt atbilstošu ārstēšanas plānu.

Toksoplazmoze grūtniecības laikā - riski

Toksoplazmoze nerada nopietnas sekas mātei, ja vien viņa necīnās ar papildu slimībām, kas izraisa ievērojamu organisma novājināšanos - tad tas var kļūt par augļa nāves, spontāno abortu vai citu komplikāciju cēloni. Turklāt šī slimība parasti izraisa daudzas veselības problēmas bērnam, kas ar to inficējas grūtniecības laikā.

Visbiežāk sastopamās iedzimtās toksoplazmozes sekas papildus tās pamata slimības simptomiem ir:

• dzirdes traucējumi vai pastāvīgs kurlums,
  • dzelte,
  • atkārtota epilepsija,
  • mikrocefālija,
  • hidrocefālija un intrakraniālā kalcifikācija,
  • redzes defekti: glaukoma, katarakta, biežs acs tīklenes un koroīdu iekaisums,
  • attīstības kavējumi,
  • nistagms,
  • hemorāģiskā diatēze.

Toksoplazmozes ārstēšana un profilakse

Toksoplazmozes gadījumā vissvarīgākie ir preventīvie pasākumi, kas palīdzēs izvairīties no infekcijas un tās sekām. Pirmkārt, ir vērts rūpēties par higiēnu - bieži mazgāt rokas, izvairīties no tieša kontakta ar dzīvniekiem un to izdalījumiem, izmantot cimdus, strādājot dārzā, kā arī rūpēties par uzturu - labāk atteikties no neskaidras izcelsmes produktu ēšanas, bieži mazgāt virtuves iekārtas pēc ēdienu gatavošanas no neapstrādātas gaļas utt.

Ievērojot šos dažus noteikumus, jūs samazināt infekcijas riskus un ārstēšanās nepieciešamību, kas noteikti ir sarežģītāka un ne vienmēr beidzas ar 100% ārstēšanu (īpaši jaundzimušajiem, kas inficēti caur placentu, dažreiz piedzīvo neārstējamas izmaiņas). Tomēr, ja infekcija jau ir notikusi, ir svarīgi pēc iespējas ātrāk atklāt to un izmantot atbilstošu antibiotiku terapiju. Tas apturēs infekcijas progresēšanu un samazinās kaitējumu, ko tā var nodarīt vēl nedzimušajam bērnam.

Hašimoto slimība un auglība

Hašimoto slimība ir autoimūna saslimšana, kas izraisa progresējošu hipotireozi. Tā parasti attīstās pakāpeniski un simptomi bieži ir saistīti ar citām slimībām, tāpēc tā var palikt nediagnosticēta ļoti ilgu laiku. Hašimoto slimības ārstēšana galvenokārt balstās uz pareizu medikamentozu terapiju, ko papildina veselīgs uzturs.